Monday, 16. July 2018
 
   
 



Solitér. Výraz tohoto domu si rozhodně říká o pozornost, a to i přesto, že o ni nestojí. Jeho koncepce vychází z potřeb jeho obyvatel a tomu odpovídají i jeho vnější proporce.



Fasáda. Z větší části je zdivo obloženo skládaným kamenem. Zajímavým řešením je ale
i dřevěné obložení, které je natřeno jachtařským lakem.



Jídelna. Během léta je možné posunout skleněnou příčku a užívat si venkovní atmosféru. Jídelní stůl je z návrhu studia Qarta. Židle navrhli Charles a Ray Eamesovi, vyrábí Vitra.



Jídelna. Během léta je možné posunout skleněnou příčku a užívat si venkovní atmosféru. Jídelní stůl je z návrhu studia Qarta. Židle navrhli Charles a Ray Eamesovi, vyrábí Vitra.



Kuchyň. Linka je sestavena ze systému Nextline od firmy Schüller a je vybavena spotřebiči Miele. Pracovní deska je z bílého corianu. Dýhovaný korpus má tmavý odstín wengé. Dodávku obstaralo studio Karla Kováče.

 

 

COOL V PLOTĚ

 

Některé domy se jmenují Alfa, Beta nebo Gamma a jiné jsou výjmečné. Předsudky nejsou na místě...

 

 

 

Celý článek H.O.M.i.E. 01-02/2009

 

 

Původně měl být jen jedním z mnoha, nevýrazný v davu, bez nároku na intuitivně řešený prostor, estetickou hodnotu a osobitý charakter. Uprostřed zástavby, ve stylu takzvaného podnikatelského baroka,
vznikl ojedinělý rodinný dům. Zadavatelem byl basketbalista Petr Czudek a jeho rodina. Jako bývalý člen národního basketbalového týmu dobře věděl, že profesionály nelze jen tak nahradit. Proto se nakonec rozhodl svěřit svůj projekt architektům z ateliéru Qarta. Podle slov autora projektu Jiřího Řezáka dokázal velmi dobře specifikovat své potřeby a o to lépe se mu následně na projektu pracovalo. Navrhl pro Czudkovy tento, nutno říci, domov, který naprosto zboural jejich veškerá dogmata o představě rodinného domu. Zpočátku měli jeho budoucí majitelé jisté obavy, které podporovalo i jejich okolí, ale nakonec se jim jejich odvaha a otevřenost novým myšlenkám k jejich velké spokojenosti vyplatila. Dnes tedy žijí v domě, jehož forma a koncepce je odrazem jejich prostorových a osobních potřeb. Stavba je situována na svažitém terénu a de facto na něj reaguje rozvržením dispozice.
V jeho spodním patře je garáž a technické zázemí. Díky tomu celé horní patro mohlo být využito jako obytná část, jejímž centrem je obytná hala s otevřenou kuchyňskou linkou. Dominantou tohoto prostoru ale není televizor, jak by možná někdo očekával, nýbrž je to minimalisticky a funkčně řešený krb. Povrch jeho korpusu je tvořen betonovou stěrkou. Tato povrchová úprava se následně opakuje i na určitých částech vnější fasády. Za krbem dostala své místo knihovna
v tmavém odstínu wengé. Má pohledově jednoduchou konstrukci tvořenou policemi v celé své šíři a subtilní vzpěrou v jejím středu. Relaxaci nabízí velká sedačka  tvaru L s hnědou potahovou látkou. Jídelní stůl  opět v tmavé dýze wengé doplňují ikonické židle z návrhu Charlese a Ray Eamesových, které spatřily světlo světa již před 60 lety. Hala je prosklená pouze z jižní části, bylo tedy nutné dostat do tohoto prostoru více světla. Řešení obstaral světlík táhnoucí se po celém obvodu těsně pod zvýšeným stropem. Přísun světla tedy rozhodně nechybí, naopak, občas je nutné halu zastínit. Koupelnu a toaletu odělují posuvné dveře zavěšené na pojezdech. Desky jsou z mléčného pískovaného skla. Na pravé a levé straně jsou pak ložnice. Jedna pro rodiče a ta druhá je samozřejmě pro jejich děti. Celý interiér se nese v duchu velmi čistého, vyváženého a minimalistického designu. To si pochvaluje především paní Czudková, která se netají tím, že patří mezi ty, kdo mají doma rádi uklizeno. Zvolené materiály pro interiér nemají dramatický charakter, ale naopak mají základ v jednoduchosti a harmonii. Příjemnou a teplou atmosféru dotváří dubová podlaha medového odstínu. Dub je z kategorie tvrdších dřevin,
a po napuštění olejem je tudíž vhodný i jako podlahová krytina. V podlaze je také vedeno tzv. krytalové topení. Rozhodně největším benefitem tohoto prostoru je přímý vstup na zahradu. „Filozofií návrhu bylo mít byt na zahradě,“ říká architekt Jiří Řezák z Qarty. „Je to koncepce, která je spojená spíše
s jižními státy, ale proč bychom ji nemohli využít i v Čechách?“ Skleněnou příčku je možné posunout a otevřít tak obytnou halu a kuchyň do zahrady. Zde je venkovní sezení, kde je k dispozici i gril pro letní oběd nebo večeři. Ochranu poskytují tři pravoúhlé nosníky, které nejen opticky dotváří proporce domu, ale dnes je na nich již zavěšen přístřešek pro sychravější počasí. Dům má mimochodem skvěle řešenou izolaci, a má tedy téměř minimální nároky na vytápění. Vnější fasáda domu je z podstatné části zabalena skládaným kamenem, který je zpevněn betonem v zadní části. Vizuálně tak skladba působí velmi nahodile a vytváří zajímavou strukturu. Zbytek fasády je tvořen betonovou stěrkou a ne zcela tradičním řešením v podobě dřevěného obkladu, který je povrchově upraven pomocí jachtařského laku. Od této volby se očekává, že bude postupem času stárnout a „chytne“ tu správnou patinu. Neodělitelnou součástí je i krásná a prostorná zahrada dotvářející ucelený dojem z celé stavby. Nabízí dostatek prostoru pro relaxaci a podtrhuje výjmečnost a individualitu tohoto domu.

 

www.qarta.cz

Foto Tomáš Souček a Kristína Hrabětová

Text David Kalista